KURIKULUM



JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH SESI 2019
PENGERUSI
EN ISMAIL B. JEMALUDIN
GURU BESAR
TIMB PENGERUSI
EN RAMLI B.ABDUL HAMID
PK PENTADBIRAN
NAIB PENGERUSI 1
EN FAIRUZ B. ABDULLAH
PK HAL EHWAL MURID
NAIB PENGERUSI 2
EN ZULKEFLE B. ISMAIL
PK KOKURIKULUM
NAIB PENGERUSI 3
EN MOHD SAAD B. HAJI ABU BAKAR
PK PETANG
SETIAUSAHA
PN NORLIYANA BT. AZMAN

P SETIAUSAHA
PN ZARINA BT. ISHAK

AJK
PN  NOR SHAFINI BT.AB. WAHAB
KP BAHASA MELAYU

PN ZURAINI BT. DAHILI
KP BAHASA INGGERIS

PN ROFIZAH BT. OSMAN
KP SAINS

PN SUMARANI AYU BT. HARUN
KP MATEMATIK

PN ASIAH BT. MANAF
KP RBT

PN SHATIRAH  BT. OTHMAN
KP PENDIDIKAN ISLAM

EN FAIRUZ B. SAMSUDDIN
KP BAHASA ARAB

PN ASHIDA BT. ISMAIL
KP MUZIK

PN NORLIZAL BT. ISHAK
KP SEJARAH

PN NORSHIDA BT. NORDIN
KP TMK

PN HAYATI FAZLIN BT. HARON
KP P.JASMANI KESIHATAN

EN HAMIZAN B. IBRAHIM
KP SENI VISUAL

PN HAMNAH BT. ABD HANI
PENYELARAS KSSR

PN MASIDAYU BT. MOHD KAMIS
PENYELARAS LINUS

PN SAKINAH BT. MUSA
PENYELARAS LINUS (BI)

PN AZRINA BT. MOHAMED RIDZA
PENYELARAS PSS

PN ANIS SHAKIRIN BT. OMAR BAKHI
PENYE.  PEMULIHAN KHAS

PN LATIPAH BT. ABDUL RAHMAN
SU SAPS / PBD

PN NORHAMISHAH BT. ABD HALIM
SU PEPERIKSAAN UPSR

EN GAFRI B. ABDULLAH
PENYELARAS ICT

PN SITI HAMNAH BT. DAUD
SU JADUAL WAKTU

PN RAFIDAH BT. CHE SAAD
PENYE. PRASEKOLAH

PN NORSHABIHA BT. MAHYUDIN PITCHEY
PENYELARAS MBMMBI

PN ZURAINI BT. DAHILI
KECEMERLANGAN UPSR

CIK ROHAYA BT. ROSLEE
PENYELARAS HIP

EN MOHAMAD AKMAL B. YUNUS
PENYE. KBAT/ I THINK

PN. NORIZAH BT. ZAINOL
PENYELARAS TAHUN 1

EN. ZULKIFLI B. DIN
PENYELARAS TAHUN 2

PN. RUSMINA BT. SAID
PENYELARAS TAHUN 3

PN NUR IZZATI BT. ISMAIL
PENYELARAS TAHUN 4

PN NORZILAWATI BT. ZAIDI
PENYELARAS TAHUN 5

PN.SITI HAMNAH BT. DAUD
PENYELARAS TAHUN 6

PN HAYATUL AKMAL BT.OTHMAN
LADAP

PN NORZILAWATI  BT. ZAIDI
PROTIM

PN ROSHIMAH BT.SAAD
HEAD COUNT/SAPS

PN UMI KALTHOM BT. MAN
PBD

PN ANITA BT. ISMAIL
SKPMg2

PN. NOR ILYANA BT. SULAIMAN
SUDUT PIDATO

PN. ASHIDA BT. ISMAIL
SUDUT PIDATO


PANITIA-PANITIA MATA PELAJARAN SESI 2019
Penasihat                    Guru Besar
Pengerusi                    Penolong Kanan Pentadbiran
N.Pengerusi 1              Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
N. Pengerusi 2             Penolong Kanan Kokurikulum
N. Pengerusi 3             Penolong Kanan Petang

Panitia Bahasa Melayu
Ketua Panitia               Pn. Nor Shafini bt. Ab. Wahab
Setiausaha                   Pn. Asheena bt. Abdullah      
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu


Panitia Bahasa Inggeris
Ketua Panitia               Pn. Zuriani bt. Dahili
Setiausaha                   Pn. Nor Izzati bt Ismail
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris


Panitia Matematik    
Ketua Panitia               Pn. Sumarani Ayu bt. Harun              
Setiausaha                   Pn. Roslina bt. Razak
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Matematik


Panitia Sains / Dunia Sains dan Teknologi  
Ketua Panitia               Pn. Rofizah bt. Osman
Setiausaha                   Pn. Rusmina bt. Said
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Sains


Panitia Teknologi Maklumat dan Komunikasi       
Ketua Panitia               Pn. Norshida bt. Nordin
Setiausaha                   En. Gafri b. Abdullah
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran TMK


Panitia Pendidikan Agama Islam
Ketua Panitia               Pn. Shatirah bt. Othman
Setiausaha                   Pn. Ainul Mardziah bt. Mohd Yusof
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Agama Islam



Panitia Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Ketua Panitia               Pn Hayati Fazlin bt. Haron
Setiausaha                   Pn. Anita bt. Ismail
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan


Panitia Sejarah
Ketua Panitia               Pn Norlizal bt. Ishak
Setiausaha                   Pn Sariffah bt. Ahmad
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah



Panitia Dunia Muzik
Ketua Panitia               Pn Ashida bt. Ismail
Setiausaha                   Pn Masidayu bt. Mohd Kamis
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Dunia Muzik


Panitia Reka Bentuk & Teknologi
Ketua Panitia               Pn Asiah bt. Manaf
Setiausaha                   En Mohamad Akmal b. Yunus
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran RBT


Panitia Bahasa Arab
Ketua Panitia               En Fairuz b. Samsudin
Setiausaha                   Pn. Nor Ilyana bt. Sulaiman
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Arab



Panitia Dunia Seni Visual
Ketua Panitia               En Hamizan b. Ibrahim
Setiausaha                   Pn Syamilah bt. Salleh
AJK                            Semua guru yang mengajar mata pelajaran Dunia Seni Visual


Pembelajaran Abad Ke-21:Amalan Dan Pelaksanaan Di Sekolah

Rupa dan bentuk pendidikan yang sesuai dengan generasi abad ke-21 telah banyak diperkatakan dan banyak bahan- bahan penulisan yang mengulas mengenai pendidikan yang mampu memenuhi harapan dan keperluan pendidikan masa kini dan masa depan. Rata-rata pakar pendidikan bersetuju bahawa kaedah pengajaran dan pembelajaran perlu berubah sesuai dengan perkembangan teknologi cyber dan akses kepada internet yang semakin maju. Kaedah pengajaran konvensional seperti “chalk and talk” semata-mata kurang berhasil menarik minat murid sebaliknya memerlukan kaedah yang lebih dinamik dan kreatif dengan kandungan pengajaran yang relevan sesuai dengan perkembangan semasa.

Semua pihak yang terlibat secara langsung dengan dunia pendidikan perlu menyedari bahawa tiada ruang untuk tidak ikut sama melaksanakan transformasi pendidikan. Malah perubahan dalam pendidikan perlu sentiasa seiring perkembangan zaman atau selangkah kehadapan. Guru- guru perlu bersedia menerima perubahan dan dapat pula mengurus perubahan dengan cekap dan berkesan agar pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih segar dan memenuhi keperluan murid


Menyedari kepentingan guru memahami dan bersedia melakukan perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan pembelajaran abad ke-21, Kementerian Pendidikan Malaysia telah melancarkan inisiatif pembelajaran abad ke-21 secara rintis pada tahun 2014 dan meluaskan pelaksanaan keseluruh negara mulai tahun 2015. Justeru ANJAKAN keluaran kali ini akan membincangkan pembelajaran abad ke-21 serta berkongsi maklumat beberapa model susun atur kelas abad ke-21 sejajar dengan usaha Kementerian Pendidikan Malaysia melaksanakan transformasi pendidikan melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025.

Pelaksanaan pengajaran berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) merupakan penanda aras keberkesanan pendidikan abad ke-21 seperti dihasratkan Kementerian Pendidikan Malaysia mulai tahun 2014, iaitu selaras dengan transformasi pendidikan negara dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).

Kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai dalam pengajaran dan pembelajaran abad ke-21:

Kemahiran pembelajaran dan inovasi
Kemahiran maklumat, media dan teknologi
Kemahiran hidup dan kerjaya


Ciri-Ciri Pembelajaran Abad Ke-21 :

Komunikasi
Pemikiran Kritis
Kolaborasi
Kreativiti



Elemen-elemen yang terkandung dalam pembelajaran abad ke-21 :

Kreativiti dan inovasi
Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri
Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
Komunikasi dan kolaborasi
Kemahiran sosial dan antara budaya
Literasi maklumat
Produktiviti dan akautabiliti
Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi
Kepimpinan dan tanggungjawab



Cabaran Pendidikan Abad Ke-21

Cabaran pendidikan abad ke-21 adalah untuk menyediakan pembelajaran yang menjurus ke arah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan mengurus bilik darjah atau ruang pembelajaran yang lebih dinamik. Namun cabaran utama adalah bagaimana guru-guru menggunakan pelbagai sumber sokongan teknologi serta maklumat bagi melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang efektif dan berkualiti serta relevan dengan perkembangan semasa. Untuk mendepani cabaran ini, guru secara berterusan perlu mengemaskini pengetahuan (kandungan kurikulum) dan kompetensi (pedagogi PdP) supaya kekal relevan dengan keperluan semasa dan akan datang


Ciri-Ciri Murid Yang Diharapkan hasil pembelajaran abad ke-21 :

Berupaya membuat hubungkait
Bijak menyoal
Yakin berkomunikasi
Dahagakan ilmu
Mengambil risiko
Ingin tahu
Menjana idea
Fkesibel
Tidak berputus ada
Mendengar dan membuat refleksi
Berkemahiran kritis
Menguasai kemahiran literasi
Berani mencuba
Mampu berfikir sendiri
Berinisiatif'
Mampu bekerja dengan orang
Membuat perubahan
Berintegriti
Mampu bekerja dengan orang




  
 Sumber : Anjakan Bil 4 2015